Kto je štrnásty na poslednej večeri?

Domov Kto je štrnásty na poslednej večeri?

Stredoveké nástenné maľby v gotickom Kostole Všetkých svätých v Ludrovej – Kúte vás nielen očaria, ale ukážu vám Bibliu tak, ako ju (možno) nepoznáte.

Azda každý vie, že podľa Biblie mal Ježiš Kristus dvanásť nasledovníkov – apoštolov. Títo sa večer pred ukrižovaním Krista zišli pri poslednej večeri, na ktorej Kristus rozdeľoval chlieb a víno. Ježiš a dvanásť apoštolov – spolu trinásť. Také jednoduché. Ale čo ak tento počet nesedí?

Neďaleko Ružomberka, uprostred polí v chotári obce Ludrová, sa v lokalite nazývanej Kút nachádza ranogotický kostol zasvätený Všetkým svätým. Bol vybudovaný pravdepodobne v poslednej tretine 13. storočia ako tzv. kolonizačný kostol. V tom čase ho tvorila svätyňa, hlavná loď a malá sakristia. Kostol však časom kapacitne nepostačoval, preto postupne došlo k viacerým prístavbám a úpravám. Od polovice 15. storočia postupne pribudla bočná loď, veža, obranný múr. Súčasnú podobu kostol získal až v 19. storočí. Dnes je možné v kostole nájsť prvky románskeho, renesančného i klasicistického štýlu, no naďalej v ňom dominuje gotika.

Kostol upúta už svojim starobylým vzhľadom a opustenou polohou, no najväčšie prekvapenia ukrýva vnútri, keďže interiér je zdobený nástennými maľbami. Najstaršími sú tzv. konsekračné kríže. Konsekračné kríže sú spravidla najstaršou výzdobou kostolov, pretože slúžia ako dôkaz vysvätenia kostola biskupom. V mnohých prípadoch boli maľované na malé polia nanesenej omietky, kým zvyšok múrov zostával ešte neomietnutý, čo je aj prípadom kostola v Ludrovej – Kúte.

Začiatkom 15. storočia bol namaľovaný triptych (trojdielny obraz) na severnej stene hlavnej lode. Ľavé pole zachytáva výjav Panny Márie Ochrankyne, prostredný výjav znázorňuje Bolestného Krista a na pravej strane je znázornený sv. Ján Krstiteľ so sväticami. Zaujme najmä prostredná maľba, pretože svätožiara na hlave Krista je vymodelovaná do priestoru, teda 3D.

Najväčšiu pozornosť však upúta svätyňa kostola, ktorá je prakticky celá pokrytá nástennými maľbami z obdobia okolo roku 1420. Ich ústredným motívom je tzv. christologický cyklus, teda cyklus o živote Krista. Na severnej, východnej a južnej stene je možné vidieť 34 výjavov z nového zákona, od Zvestovania Panny Márie až po Zoslanie Ducha Svätého. Prvý výjav je namaľovaný v ľavom hornom rohu severnej steny, pričom cyklus pokračuje smerom doľava cez východnú stenu až na južnú stenu. Následne sa rovnako „zatáča“ aj v strednom a napokon aj v dolnom rade, kde sa cyklus končí. Poradie výjavov dodržuje postupnosť udalostí zo svätého písma, preto tento cyklus označujeme ako Biblia chudobných, keďže sprístupňoval obsah svätého písma aj pre negramotných veriacich.

Ako je evidentné, predlohou pre autora či autorov bola Biblia. V jednotlivých výjavoch tak znázorňujú ústredný motív, ktorý je na jednej strane doplnený o viaceré detaily, no zároveň je badateľná dobová interpretácia a snaha o zrozumiteľnosť pre veriacich. Preto sú rímski vojaci, ktorí sprevádzali Ježiša nesúceho kríž, znázornení so stredovekými prilbami. Diabol je znázornený s kráľovskou korunou, aby bolo evidentné, že je vládcom pekiel. Tŕňová koruna, obvykle drobný a členitý detail, je tu zjednodušene naznačená hrubším pruhom zelenej farby, čím je znázornený jej rastlinný pôvod. Na maľbe Nanebovstúpenia je Kristus, vzhľadom k stúpaniu do neba znázornený vo vzduchu, pričom vo výjave vidieť len jeho nohy a časť odevu.

V snahe zrozumiteľne znázorniť obsah Biblie do obrazovej podoby vznikli aj viaceré neštandardné až unikátne riešenia. Najlepším príkladom je maľba Poslednej večere. Mohli by sme očakávať, že v snahe o zrozumiteľnosť a presnosť tu nájdeme trinásť postáv, teda Krista a dvanásť apoštolov. Avšak, v tomto prípade je namaľovaných štrnásť postáv, teda niekto tam je namaľovaný navyše. Ale kto? Identifikácia tejto osoby sa môže spočiatku javiť ako náročná, keďže len troch apoštolov je možné jednoznačne identifikovať. Judáš je ako jediný bez svätožiary a pri páse má mešec. Svätý Peter s plešinou sedí na okraji stola, kde mu Kristus umýva nohy. Svätý Ján sedí uprostred horného radu v objatí s Kristom. Počkať, Kristus umýva nohy svätému Petrovi a zároveň objíma svätého Jána? Presne tak, Kristus je znázornený dvakrát, preto tu vidíme štrnásť postáv. Ide o jediný prípad na Slovensku, kedy sú na maľbe poslednej večere znázornení dvaja Kristovia.

Kostol Všetkých svätých v Ludrovej-Kúte toho na maľbách ukrýva ešte viac. Obesený Judáš, trojruká postava, či dokonca názov rockovej kapely, to všetko a ešte viac nájdete v tomto malebnom kostolíku. Objekt je v správe Liptovského múzea a počas letnej sezóny býva sprístupnený pre návštevníkov. Kto neverí, nech tam beží.

Prosím, pre zobrazenie videa, akceptujte cookies pre marketing.

Gotický kostol patrí medzi expozície Liptovského múzea.

Navštívte aj ďalšie expozície:

Galéria

Zdroj: FB Liptovské múzeum

Plánovač Liptov